Morgon i Bergslagen

Morgon i Bergslagen

måndag 11 juni 2012

Mina värden den 11 juni

värden
normalt
enhet
avvikelse från föreg. prov
B-Hb
118
134-170
g/liter
=
B-LPK *
5,2
3,5-8,8
x 109 st/liter
förbättring
B-TPK
73
145-350
x 109 st/liter
försämring





*varav
Neutrofila
4,0
1-7
x 109 st/liter
förbättring

Mina värden har nu normaliserats så pass mycket att det är dags för en paus i behandlingen meddelade min läkare idag. Vilken lättnad det skall bli att få vila från cytostatikan och biverkningarna.
Det som nu väntar är veckovisa blodkontroller och ett läkarbesök efter midsommar.
När jag började behandlingen den 29 februari var mitt LPK-värde 338 med resultatet att mina lymfknutor var kraftigt uppsvällda och nu den 11 juni är alla lymfknutor normala igen och LPK= 5,2 efter att jag fått en injektion som knuffade igång produktionen av friska vita blodkroppar. En så här snabb återhämtning hade jag inte förväntat mig.
Visst har jag forfarande känningar av biverkningarna men de bleknar i jämförelse med hur det skulle ha varit om jag inte fått FCR-behandlingen (fludara-cyklofosfamid-rituximab).
Sjukdomen är ju obotlig men med dessa kraftiga mediciner trycks produktionen av trasiga lymfocyter pressas tillbaka och man skall kunna leva ett normalt liv fram till nästa behandling som jag hoppas dröjer några år. Men .....det är inte helt över ännu, nu gäller det att blodvärdet normaliseras och att LPK inte startar om på nytt, det får gärna stanna på nuvarande nivå!
Ev. kan det bli aktuellt med fler behandlingar efter midsommar men nu skall jag bara njuta av sommaren, hoppas vädret blir lite bättre!
LPK och neutrofila värdets berg och dalbana, höger axel
Hb och TPK vänster axel

1 kommentar: