Morgon i Bergslagen

Morgon i Bergslagen

lördag 11 februari 2012

Beskedet

Fredag den 10 februari kl.07.45 fick jag ett samtal från min läkare om att det nu var dags för behandling eftersom min sjukdom är "aktiv". Ett lugnande besked kunde han också lämna, den befarade kromosommutationen 17p har jag inte! (läs mer om KLL och kromosommutationer obs! "tung läsning")

Den 21 februari skall jag läggas in för behandling och kommer då att få en medicin kombination som förkortas FCR, F: fludarabin, C: cyklofosfamid, R: Rituximab.
Går allt enligt planen så kan jag var hemma igen efter 3-4 dygn. Medicineringen kommer att ge mig en del biverkningar men jag hoppas att de blir lindriga. Största hotet mot KLL-patieneter är infektioner då immunförsvaret är nedsatt. 
Behandlingens mål är inte att bota utan att stoppa upp sjukdomsförloppet en tid, s.k. remission. Det finns tyvärr ingen bot med vår tids mediciner men forskningen går snabbt framåt och kanske hinner dagens KLL-patienter att få ta del av framstegen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar