Morgon i Bergslagen

Morgon i Bergslagen

onsdag 29 februari 2012

Kur 1
Behandlingen har börjat
Fick mina första cellgifter, Fludarabin och Cyklofosfamid efter frukosten. En liten burk med många piller som slank ner med lite äppeljuice. Nu väntar jag på att få antikroppar, Rituximab, den tredje drogen i kombinationen FCR. Antikroppar ges som dropp i en ven under övervakning då det finns risk för allergisk reaktion.
Behandlingen började omkring kl 10 och efter kaffet kl 15 var allt klart! Jag känner inte av behandligen, kanske lite trött bara men det var jag ju innan också. Jag övervakades hela tiden av en sjuksyster som förde journal över mina blodtrycksvärden samt hastigheten på droppet.





Imorgon är det dags för en ny dos cellgifter sammanlagt 19 piller! Dessutom får man en tablett som skall skydda njurarna och en annan för ev. illamående (som jag ännu inte känt något av). Utöver detta ges tabletter för skydd mot lunginflammation och herpesvirus. Antikroppar ges 1 gång vid varje behandlingstillfälle som skall upprepas månadsvis.
 
"Stefan" skrivet av min sköterska på persiska, استفان läs från höger :-)

2 kommentarer:

  1. STOR kram till dig, pappa!! Jag håller tummarna för att du får åka hem från storstan på fredag!

    SvaraRadera