Morgon i Bergslagen

Morgon i Bergslagen

torsdag 28 februari 2013

Mitt senaste blodprov den 25 feb.



värden
normalt
enhet
B-Hb
140
134-170
g/liter
B-LPK *
6,0
3,5-8,8
x 109 st/liter
B-TPK
91
145-350
x 109 st/liter
*varav
Neutrofila

4,1

1-7

x 109 st/liter

Mina värden är något lägre mot den 28 januari, det kan kanske förklaras av att jag känt av förkylningarna som härjat hela månaden. Men Lpk värdet (de vita blodkropparna) är bra och de neutrofila rackarna (viktigast för immunförsvaret) ser till att jag håller mig så frisk som möjligt. Tpk värdet (trombocyternas huvuduppgift är att hejda blödningar) har varit oroligt hela året, men det har aldrig varit farligt lågt.

Den 29 feb. 2012 påbörjade jag min behandling mot KLL. Ett år har gått och idag är jag för närvarnade helt återställd. Året har trots en mängd motgångar med diverse komplikationer och biverkningar varit bra. Det kändes otroligt skönt att återigen få känna sig frisk, alltså så frisk som det nu går att vara med KLL, oron att sjukdomen skall ta fart igen finns där även om jag försöker tränga bort tankarna.
Det är mycket jag vill göra nu när orken återkommit men tyvärr ger sig gamla krämpor till känna, ryggsmärtorna. Det får man försöka leva med, jag har fått besked om att det är "ålders förändringar och gamla skador, inte mycket att göra något åt!"
Förhoppningsvis kommer snart vårvärmen och min onda, stela rygg tinar upp som permafrosten i Sibirien!

Men vad skall man göra åt TIDEN den går för fort, den rusar fram som en vårflod och går inte att stoppa upp med en damm som jag är van vid efter nästan 40 år i vattenkraftens tjänst. Åren går allt fortare, det känns lite märkligt att samtidigt läsa i gamla dokument om sina förfäder i Bergslagen för 400 år sedan. På den tiden hade man ingen klocka, det var naturligt att solen styrde sysslorna. Att mäta allt i timmar, minuter, sekunder, tiondelar och tusendelar har knappast gjort livet bättre, eller?



2 kommentarer:

  1. Jag har också tagit prover vid samma tidpunkt som du. Mina resultat var HB 145, Leukocyter 4,3 , Trombocyter 132 och de neutrofila 3.0. Trombocyterna varierar starkt hos mig mellan provtillfällena. mellan 74 som lägst och 203 som högst. Varför vet jag inte. Men de senaste gångerna har de pendlat runt 130-140.

    SvaraRadera
  2. Värden varierar men jag märker inte så mycket av Tpk variationerna förutom i provsvaret:-) Vi får nu ta till vara på den kommande våren och försöka bibehålla hälsan, det tror och hoppas jag på!

    SvaraRadera